پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مهارت های مورد نیاز یک اپراتور تاور کرین
نوشته شده در دو شنبه 23 تير 1393
بازدید : 186
نویسنده : محمدطاهر حاجیلو

تاور کرین ها شکل مدرن جرثقیلهای متعادل هستند که از بخشهای پایه ای یکسان تشکیل شده اند.  این جرثقیلها توسط یک پایه ی بتنی در زمین ( گاهی اوقات توسط تجهیزاتی به دیوار نصب می شوند) ثابت می شوند.

تاور کرین ها اغلب بهترین ترکیب از ارتفاع  و توانایی بلند کردن را دارد و در ساختمانهای بلند و ساخت و سازها استفاده می شود. پایه های تاور کرین به دکلها وصل می شود و ارتفاع بلند جرثقیل را به وجود می اورند.  علاوه بر این دکلها به اسلیوها ( تشکیل شده از موتور و چرخ دنده ) متصل می شود که به جرثقیل اجازه ی گردش می دهد. در بالای واحد اسلیو سه بخش وجود دارد : میله های بلند افقی، بازوی حمل کننده ی کوتاه و کابین اپراتور.

میله ی بلند افقی قسمتی از جرثقیل است که بار را حمل می کند. بازوی حمل کننده  معمولا وزنه هایی از جنس بتن  را در حالی که وزنه را به حالت متعادل نگه داشته به سمت جرثقیل می برد.  اپراتور جرثقیل یا در قسمت بالای کابین می نشیند و یا از طریق ریموت جرثقیل را کنترل می کند.  در مورد اول، کابین اپراتور معمولا در بالای جرثقیل قرار می گیرد و به قسمت پشت آن وصل می شود. در حالی که می تواند در دهانه ی بازوی حمل کننده و یا در قسمت پائین جرثقیل قرار بگیرد.  قلاب بلند کننده ی اجسام توسط اپراتور جرثقیل حرکت می کند و از یک نیروی الکتریکی برای دستکاری بار استفاده می کند.  قلاب در قسمت بازوی افقی بلند برای حمل بار قرار دارد.  به منظور قلاب کردن و یا رها کردن بار اپراتور معمولا از سیگنالرهایی با عنوان داگر، ریگر  (سکو) و یا سواپر استفاده می کند.  آنها معمولا  در ارتباط رادیویی قرار دارند و همیشه از سیگنالهای دستی استفاده می کنند. ریگر و داگر مستقیما برنامه ی بلند کردن اجسام را برنامه ریزی می کنند و مسول حفاظت از تجهیزات و حمل بار هستند.

مهارتهای مورد نیاز یک اپراتور تاور کرین

یک اپراتور تاور کرین شخصی است که جرثقیل سقفی را به منظور بالا بردن اجسام و حمل بار استفاده می کند و تجربه ی کار کردن با تجهیزات و پروسیجرها را دارد. این فرد از لحاظ علمی باید دارای مهارتهایی باشد که برخی از آنها در زیر امده است:

۱)  فنی . دانش ماشین آلات و ابزار که شامل طراحی ، موارد استفاده، تعمیر و نگه داری می شود.

۲)  آموزش و کاراموزی.  اطلاع داشتن از اصول و متدهایی برای برنامه های اموزشی و آموزش طراحی، تدریس و آموزش به صورت فردی و گروهی و بررسی تاثیر اموزش بر روی فرد.

۳)  علم ریاضی. شامل دانش حساب، جبر، هندسه، حساب دیفرانسیل و انتگرال، امار و برنامه های کاربردی

۴)  علم ساخت و ساز.  علم مواد، متد و ابزاری که در ساخت و ساز و یا تعمیر یک خانه ، ساختمان و یا ساختارهای دیگر مانند بزرگراهها و جاده ها استفاده می شود.

۵)  امنیت عمومی.  دانش تجهیزات مناسب، پروسیجرها و استراتژیها افزایش تاثیر گذاری ، شرایط و عملیات امنیتی برای حفاظت از افراد، داده ها، افراد، املاک و موسسات .

۶)   زبان انگلیسی.  دانش ساختار و متون انگلیسی که شامل معنی، اسپل کردن، قوانین ترکیب و گرامر می شود.

۷)   کنترل و مدیریت.  دانش تجاری و مدیریت اصولی که در طرحهای استراتژی وجود دارد ، منابع و مدل منابع انسانی، تکنیک رهبری و همکاری بین افراد و منابع.

۸)    حمل و نقل.  دانش اصول و متدهای حرکت دادن افراد و یا اجسام در هوا ، ریل، دریا و جاده که شامل هزینه و منفعت می شود.

۹)    خدمات مشتری.  دانستن اصول و فرایندهایی برای ارائه ی خدمات به مشتریان که شامل ارزیابی نیازهای مشتری،  داشتن استانداردهای کیفیت برای ارزیابی و دادن خدمات مشتری.




نحوه ی عملکرد تاور کرین
نوشته شده در دو شنبه 23 تير 1393
بازدید : 556
نویسنده : محمدطاهر حاجیلو

همانطور که گفته شد تمام تاور کرین ها (جرثقیل برجی) شامل قسمت های پایه ای شبیه هم هستند.

پایه آن یک صفحه بتنی بزرگ است که جرثقیل را پشتیبانی می کند.

ارتباط پایه ای دکل همان است که به جرثقیل اجازه می دهد تا ارتفاع بگیرد.

بالای این دکل یک واحد چرخشی ضمیمه می شود ( چرخ دنده و موتور) که اجازه چرخش را به جرثقیل می دهد .

بالای واحد چرخشی سه قسمت وجود دارد :

شاخه بزرگ افقی ( یا بازوی کاری) : قسمتی از جرثقیل است که بار و فشار را جابجا و تحمل می کند .

بازوی افقی کوچکتر : قسمتی است که شامل موتور جرثقیل و قسمت های الکترونیکی به اضافه وزنه های تعادلی بتنی می شود.

اتاقک کنترل کننده :

 بازوی مکانیکی ماشین شامل موتوری است که بار و فشار را جابجا می کند و راننده به وسیله کنترل الکترونیکی جرثقیل را کنترل می کند و کابلی استوانه ای شکل که در زیر نشان داده شده است.




بازدید : 192
نویسنده : محمدطاهر حاجیلو

به دلیل تکرار زیاد مراحل راه اندازی و حتی جریانها بالای در حال کار موتورها و نیز کار سخت موتورها در تاورها،اغلب آسیب زیادی که به موتورها وارد میشود و این سبب میشود که به صورت دوره ای سیم پیچی موتورها بسوزند و تبعات منفی ناشی از آن گریبانگیر پروژه ها گردد.

ضرورت استفاده از دو عدد موتور رتورسیم پیچی و گیربکس دوبل

- از آنجا که اغلب در قلاب تاور کرینها یک موتور به تنهایی نمیتواند هم سرعت و هم گشتاور مورد نیاز را تواماً مهیا کند، لذا اغلب از دو الکترو موتور و گیربکسی با دو ورودی و یک خروجی استفاده میشود. با توجه به اینکه کنترل سرعت مورد نظر نیز حاصل شود از موتورهای رتور سیم پیچی استفاده میشود که هم قیمت بسیار بالایی دارند و هم به دلیل برخورداری از رینگ و جاروبک و نیز وجود سیم پیچی در رتور و استاتور موارد خرابی و نیاز به تعمیرات در آنها به شدت افزایش می یابد. برای رسیدن به کنترل سرعت از مقاومتهای بسیار پرتوان و گرانقیمت در مسیر رتور استفاده میشود که این خود هم درصد خرابی را افزایش میدهد و هم تلفات و مصرف انرژی تاور را بالا میبرد.

 پیچیدگی مدارهای فرمان و قدرت

1- برای اینکه یک موتور رتور سیم پیچی بتواند عمل کنترل سرعت را انجام دهد نیاز است که مقاومتهای رتور به صورت مرحله ای وارد مدارشوند و این خود به مدار فرمان و قدرت نیاز دارد و در پی آن درصد خرابیها افزایش می یابد.

2- پیچیدگی مدارهای فرمان و قدرت علاوه بر افزایش احتمال بروز خرابی و افزایش هزینه تعمیرات، اطمینان از کار مداوم و ایمنی تاور را کاهش میدهد ضمن اینکه برای پیداکردن عیوب و رفع آنها به زمان بیشتری نیاز است و ضرورت وجود مستقیم افراد باتجربه در پای تابلو افزایش می یابد و گاهاً ساعتها تلاش متخصصین با تجربه در رفع عیوب به نتیجه نمیرسد و حضور افراد کم تجربه در تعمیر چنین تابلوهایی میتواند سبب بروز مشکلات جدیدتری گردد.

 وجود بلوک و ولومهای گرانقیمت و بدون ضمانت

- در قسمت فرمان این تابلوها اغلب از بلوکهایی استفاده میشود که علاوه بر گرانقیمت بودن و بدون گارانتی بودن، هیچ اطلاعی از مدار و عملکرد آن توسط سازندگان آنها ارائه نمیشود و بصورت کاملاً بسته عرضه میشود و اغلب به ولومهای بسیار گرانقیمت نیاز دارد که در سیستم لیور مورد استفاده دارد و این خود بر احتمال خرابی و نیز زمانبر شدن تعمیرات می افزاید.

 مشکلات مکانیکی و تنشهای حاصل از بارهای سنگین و لزوم مهارت رانندگی

1- پله ای بودن سرعتها در سیستمهای کنتاکتوری علاوه براینکه سبب ضربه زدن به دنده های گیربکسها و در نتیجه شکستگی دنده ها میگردد، باعث وارد آمدن فشار و لرزشهای متعددی بر تاور شده و بخصوص در حمل بارهای سنگین مهارت رانندگی بالائی نیاز دارد. این موضوع سبب حرکتهای نوسانی طولی و عرضی ناشی از کنترلهای شاریوت و گردان میشود، که مهارت رانندگی در کاهش این نوسانات بسیار موثر است. لازم به ذکر است که حتی رانندگان ماهر نیز در چنین مواردی با استارتهای تقه ای مکرر و معکوس به کاهش نوسانات طولی و عرضی قلاب میپردازند که این نیز معایب خاص خود را دارد.

2- به دلیل کنتاکتوری بودن مدارهای فرمان انعطاف زیادی در نحوه کنترل و فاصله زمانی بین دنده های سرعت موتورها وجود ندارد بویژه در حرکات پایین آمدن قلاب این موضوع سبب میشود که در بارهای سنگین صاف شدن لنت ترمزها به سرعت انجام شود که هم ایمنی تاور کاهش می یابد و هم فاصله زمانی تعمیرات کاهش می یابد.

3- به دلیل عادت داشتن بسیاری از رانندگان در ول کردن لیور در سرعتهای بالا، علاوه بر صاف شدن و خورد شدن لنتهای ترمزها، به موتورها نیز فشار زیادی وارد میشود که از عمر مفید آنها می کاهد.

 ضرورت وجود سرویس نگهداری دوره ای پرهزینه

- معایب بسیار زیاد سیستمهای کنتاکتوری و بروز مشکلات مکانیکی متعدد حاصل از روش کنترل مبتنی بر آن، سبب میشود تا وجود سرویس و نگهداری دوره ای و با فاصله زمانی کم، اهمیت زیادی داشته باشد که این خود هزینه سرویس و نگهداری را افزایش میدهد.

مصرف انرژی بالا و بازدهی کم

- مصرف انرژی بالا از دیگر مسائل مهم این سیستم هاست که از جریانهای بالای ناشی از راه اندازیهای مکرر و نیز جریان در حال کار بالای ناشی از روش کنترل می باشد ضمن اینکه وجود دو موتور برای قلاب از موارد کاهش بازدهی سیستم می باشد.




کاربردهای تاور کرین
نوشته شده در دو شنبه 23 تير 1393
بازدید : 218
نویسنده : محمدطاهر حاجیلو

از تاور کرین ها در زمینه های مختلفی استفاده می شود که از جمله ی آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برج سازی
  • سد سازی
  • سیلو سازی
  • پل سازی
  • ساختمان سازی
  • حمل کالا در بنادر

به منظور جابجایی و بلند کردن قطعات سنگین و بزرگ مثل ژنراتورها و قطعات بتنی و فلزی در صنایع مختلف از تاور کرین استفاده می شود.




بازدید : 285
نویسنده : محمدطاهر حاجیلو

نکات ایمنی بعد از نصب و قبل از بهره برداری تاور کرین ها

از درستی عملکرد الکتروموتورها در سرعت ها و بارهای مختلف اطمینان حاصل شود.

از دسترسی عملکرد ترمزها اطمینان حاصل شود.

تمامی اتصالات مکانیکی اعم از جوشها،پرچها،پیچ ها،پین ها و اشپل ها کنترل شوند.

تمامی لیمیت سوییچ ها تنظیم شوند.

صحت عملکرد قطع کن اضطراری و بوق خطر کنترل شود.

تا حد امکان،جعبه های لیمیت سوییچ ها برای جلوگیری از دستکاری احتمالی افراد متفرقه قفل زده شود.




نکات ایمنی مهم در اپراتورهای تاور کرین
نوشته شده در چهار شنبه 4 تير 1393
بازدید : 274
نویسنده : محمدطاهر حاجیلو

قبل از استفاده دستگاه ،کتب و دستور العمل های مربوط به اپراتوری را حتما مطالعه کرده و آموزش های مورد نیاز را کسب نمایند.

با محیط کار و شرایط کار آشنا شوید.

استفاده از وسایل حفاظت فردی (کفش،کلاه،دستکش،کمربند)در زمان بالا رفتن و پایین آمدن از پلکان ضروری می باشد.

قبل از شروع به کار از حضور ریگر آموزش دیده و ماهر با آشنایی کامل به علایم ریگری اطمینان حاصل نمایید.

قبل از شروع به کار مطمئن شوید محوطه کار به منظور جلوگیری از ورود افراد متفرقه محصور گردیده است.

قبل از شروع به کار مونع محدود کننده حرکت های تاور را شناسایی کرده و در هنگام کار آنها را رعایت نمایید.

در صورت نبود روشنایی کافی و میدان دید مناسب،از شروع به کار بپرهیزید.

از کشیدن سیگلر ،استفاده از تلفن هنراه و وسائل الکترونیکی ،خوردن و آشامیدن در زمان بار برداری جدا خودداری نمایید.

در در هنگام خستگی ،کسالت ،گیجی و خواب آلودگی (در صورت استفاده از داروهای خواب آور و…)از کار با دستگاه بپرهیزید.

همواره کابین را تمیز و مرتب نگه دارید؛از نگداری لوازم اضافی در داخل کابین بپرهیزید و همواره کف کابین را تمیز ،خشک و عاری از روغن و گریس نگهدارید.

از وجود کپسول آتش نشانی مناسب و شارژ شده در کابین اطمینان حاصل نمایید.

طریقه ی استفاده از کپسول را در مواقع اظطراری بدانید.

از پوشیدن لباس گشاد،ساعت،دستبند و زیور آلات شل و گشاد که ممکن است به اهرم ها گیر کند بپرهیزید.

به علایم هشدار دهنده نصب شده بر روی قسمت های مختلف دستگاه توجه نمایید.

از ورود افراد متفرقه به داخل کابین در هنگام کار جلوگیری نمایید.

قبل از شروع عملیات بار برداری،افراد داخل محوطه را با بوق یا آژیر مطلع سازید.

قبل و در حین کار به شرایط آب و هوا (سرعت و جهش وزش باد،بارندگی،گرما و سرمای شدید،وجود مه و غبار)دقت نمایید.در زمان نا مساعد بودن شرایط ،از انجام کار اکیدا خودداری نمایید.

قبل از شروع به کار،اتصالات مکانیکی،اتصالات برقی والکترونیکی ،سیم هاو کابل ها ،جوش ها،سیم بکسل ها و وضعیت سیم بکسل روی وینچ و شگل ها را از لحاظ ظاهری کنترل نمایید و همچنین از صحت عملکرد سوئیچ ها،محدود کننده ها،ترمزها و اخطار دهنده ها اطمینان حاصل نمایید.

باربرداری باید طبق دستور العمل نصب شده در کابین اپراتور انجام شود. از بار برداری غیر مجاز جدا خودداری نمایید.

در صورت هر گونه مشکل و یا مورد مشکوک کار را متوقف نموده و مسئولین مربوطه را مطلع سازید.